Info om bloggen.

3/9
Snart dax att kolla om gäddorna i sjön är vakna.

måndag 6 september 2010

Var ute en snabb tur...

i lördags.
Det är helt klart bäst att skriva samma dag, annars blir det lätt att jag inte gör det alls.
Jo, för att sammanfatta snabbturen så kammade jag hem noll antal fiskar. Det var ju inte så mycket kan man ju tycka, och det var det ju inte heller. Men..för första gången i sjön fick jag se en liten gös.

I sjöar där det finns gott om gösar är ju det inte så märkvärdigt kanske, men i sjön där jag fiskar är antalet dragna gösar ganska litet. Inplanteringar av gös har skett några gånger (iaf. två) men jag har inte hört att beståndet har tagit sig. Den lilla gösen som jag hade efter min jigg, har antagligen fötts i sjön, tyder ju på att nånting har börjat hända med beståndet av gös. Kan vara lovande för framtiden åtminstone.

Förutom den efterföljande gösen såg jag ingen mer fisk, bara de som var uppe och vakade på ytan. Spöt böjde sig hastigt en gång när jag rodde med drag efter, förmodligen en liten gädda som inte ville sätta sig på mina krokar.

På nästa tur ska jag jigga lite mer efter gösar tror jag.

Slutsats:
-Gös finns i sjön och iaf en liten verkade lite hungrig.
-Bättre att skriva när jag kommer hem än senare. (Minnet är bättre då..)

Övrigt: kyligare, vindstilla vid skymningen, kaffet blev uppdrucket.

söndag 29 augusti 2010

Ny lina på

gäddspöt "light".
Fixade iordning linan på min Ambassadeur och spolade på ny lina på mitt gäddspö "light". En Okuma rulle på ett gammalt 8 fotspö med ny Berkely fireline 0.20. Jag har allvarliga planer på att så småningom (förhoppningsvis nu till hösten) komma igång och testa jerkbait fiske. Eftersom det har varit så grymt populärt tidigare har jag bara vägrat. Men nu är det inte lika hysteriskt längre så då tänkte jag att det är kanske dags att testa.

Jag tänker inte gå och köpa helt nya saker, utan tänkte att om jag tar och byter upp lintjockleken på ambassadeuren så borde den nog funka att jerka lite med. Alltså behöver jag ett spö som jag kan använda. Måste kolla priser och sånt.

Bara tanken på fiskesaker..fick mig att sticka ut en sväng i dag också. Det var kanonfint på sjön, spegelblank och små skäggdoppingar dök omkring i vattnet. Fick mig nästan att tänka på delfiner..
Jag gjorde nästan samma runda som igår. Inte ett känn. Ändå betade jag noggrant av ställen som verkade lovande. Det var kallare i luften i dag, runt 8 grader. Undrar när gäddorna hajjar att hösten är här?

Jag hade precis börjat ro hem när spöt dallrade hetsigt. En fin liten abborre var första tanken, men den tanken slogs snart bort när jag såg den ynka pyttiga lilla gäddan. Tror jag lyckats fånga sjöns minsta vobblerfångade gädda. Den hade den extrema längden som en vanlig skollinjal, och den stackaren var mager också. Som tur var satt krokarna perfekt och var lätta att lossa..ville ju inte skada det lilla djuret.
Slapp i alla fall bli helt utan fångst.

Satte mig i bilen och körde hem och hann lyssna på nästan hela "Kom och håll om mig", Eva Dahlgren tror jag. Ska nog byta ut musiken på USB:et snart..är ju tragiskt..

Slutsats:
-Smågäddor kan kännas som abborrar.
-Större gäddor lyste med sin frånvaro.
-Jag glömde USB:et i bilen.

Övrig info:
8 grader i luften, vindstilla, växlande molninghet.

lördag 28 augusti 2010

En stilla stunds..

kvällsfiske efter gädda.
När familjen skulle mystitta på film sent på eftermiddagen passade jag på att fly iväg! Brygde några koppar kaffe och gav mig av i rask takt till garaget. På några minuter var jag framme och efter ytterligare några minuter var jag vid båten. Sjön såg fin ut! Nu kunde inget stoppa mig från att dra lite gädda!

Nu hör till saken att jag aldrig fiskat efter gädda i den sjön så det blev en hel del vobblerbyten men mest försökte jag med mitt säkra kort efter smågäddor. En 11 cm moddad Zalt i papegoj färg.
Började med att fiska av en liten vassbit. Målet med fisket var absolut inte att dra monstergäddan Bertil eller något annat gigantiskt insjömonster, utan mer att få känna lite gäddkontakt eftersom det var ett tag sen.
Vid den vassbiten kände jag bara ett missat litet hugg. Ingen fisk fångad där men jag var ändå rätt nöjd att även gäddorna i den sjön uppskattade min lilla Zalt.

Efter vassen körde jag ut (ehh rodde..) en bit på det lite djupare vattnet. Passerade ganska nära ett ytligt grund där spöt böjde sig en liten snabb gång. Uppskattningsvis var det för djupt där för att vara botten så antagligen var det en firre där och naffsade lite försiktigt på en Nils mastervobbler. Innan jag hann nå spöt i spöhållaren var den försiktiga fisken borta. Vände båten efter ett tag, bytte drag till en lite mer djupgående noname vobbler i helt andra färger. Den vobblern hade lite ettrigare gång och jag hoppades på hugg där spöt böjde sig tidigare. Hoppas kan man ju alltid men så blev det inte. Helt dött.

Rodde till vassen som jag skrev om i förra dagboksinlägget. Vid vasskanten fram mot vassudden böjde sig spöt ordentligt. Jag tog snabbt tag i spöt och minsann var det inte en gädda! Den kändes som 3-3.5 kilos men när den visade sig var den betydligt mindre, tippar på 1.5. Men den var pigg och kämpade bra efter bästa förmåga. Den fick självklart simma tillbaks. Tog på papegojan.

Rundade vassudden och kom till viken som var inramad av vass. Jag tog några kast där men utan annat resultat än några växtsvansar efter draget. Hade inget mer ytgående med mig så jag rodde hemåt, stannade emellanåt och kastade lite men ingen fiskkontakt.

Det hade börjat skymma lite när jag kom till båtplatsen. Ganska nöjd, trots det inte blev så mycket, packade jag in mina saker i bilen. På väg hem skrålade allas våran Kicki Danielsson genom högtalarna. Hennes "Bra vibrationer" stämde ganska bra överens med det jag kände när jag fick gäddan.

Slutsats:
-Gäddor är fighters även om de inte är stora.
-Måste skaffa lite poppers.
-Hur sjutton kunde "Bra vibrationer" komma 1:a 1985!

Övrigt info:
Växlande molnighet, obefintlig vind, 9 grader i luften vid hemkomst.

torsdag 26 augusti 2010

Vilse i vassen..

..var vi aldrig.
Men ut en tur på sjön blev det. Var grymt trött när jag kom hem från jobbet men väl i horisantalläge i soffan kom jag fram till att det nog är bättre att åka ut en sväng än att sova bort nån timme. Bryggde ordentligt med kaffe (typ 8 koppar) och åkte iväg med dottern som faktiskt ville följa med idag. Dra på trissor!

Det såg ut att blåsa ganska mycket men det var ändå idé att pröva lite fiske. Väl framme vid sjön visade att det var helt stilla på halva sjön, den andra halvan hade bara små krusningar.
Vi rodde iväg med 2 spön stickandes upp ur spöhållarna. Inte så mycket som ett bottennapp på dem efter en bra stund.

Vi la ner spöna och plockade fram varsitt pimpelspö, satte på lite maggots och släppte ner pirkarna. Inte ens ett nafs på min, medans dottern helt plötsligt tittade på mig med STORA ögon. Något hade varit och naffsat på hennes pirk! Blev tyvärr inte mer än ett nafs men eftersom hon inte känt någon fisk på pimpel förut blev det ändå en schysst happening.

Vi rodde hemmåt, men tog en bit förbi båtplatsen och rundade en vassudde. Platsen vi kom till såg riktigt fin ut för ytgående gäddrag. Såg en liten gädda ta fisk vid ytan och ett rejält plask en bit bort. Tror minsann jag ska testa lite gäddfiske där nästa tur..när det nu blir eftersom helgen är fullbokad av annat..

Dottern och jag åkte hem, ur bilstereon skrålade Främling vad döljer du för mig..undrar hurdana gäddor som döljer sig för mig bakom vassudden?..

Slutsats:
-Att bara tänka på att ta med sig kameran gör inte så den hamnar i ryggsäcken.
-Man behöver inte brygga massa kaffe om man ändå inte tar sig tid att dricka det.
-Bara för jag tycker det är fint väder behöver inte fiskarna tycka det.
-Ibland blir man bara såååå gäddsugen!

Övrig info:
Växlande molnighet, nästan obefintlig vind, 11 grader i luften (vid hemfärd).

måndag 23 augusti 2010

Så kommer man hem från jobbet..

och har fiskeabstinens.
Inget annat än att kolla med familjen om det är ok att jag sticker ut en stund. Frugan tyckte det var ok om nån av barnen följde med. Det ville de inte. Funderar allvarligt på att  inte fråga dem igen, nästa gång får de minsann be om det...

Efter att ha kopplat på stora charmen var det ändå ok. Eller rättare sagt hon stod inte ut med att ha mig hemma när jag bara pratade om fiske och vilket fint väder det säkert var på sjön.

Vädret ja. Såg jättefint ut hemma, men väl ute på sjön rörde vattnet på sig rejält. Vågorna var inte jättestora men tillräckligt för jag skulle få ta i lite för att röra mig framåt. Har jag sagt jag vill ha en elmotor? Solen som var framme tidigare försvann ganska snabbt och mörka moln täckte snart sjön och mig. Inget regn än.

Testade lite jigg innan jag gick över till pimpel på mitt nyfunna abborrställe. Det var ganska dött. Det var ganska ordentligt dött ett bra tag sen kände jag lite naffsande men det var väldigt försiktigt. Envis som man är (ibland i alla fall) fortsatte jag. Efter ytterligare en lååång stund satt en liten borre. Inget regn än.

Naffsandet fortsatte med jämna mellanrum så jag provade lite olika pirkar, längre, kortare, lättare och tyngre.
Precis när jag satt på den större pirken, a la Bergman, högg det till. En ganska fin borre på 300 gram kom upp. Den till och med kämpade lite. (se bilden ovan) Inget regn än och vinden avtog en smula.

En stund senare kommer en till liten stackare upp sen kände jag att det räckte för kvällen. Det haglade inte mellan nappen precis. Kan bero på att vinden låg på från ett annat håll idag och att de flesta fiskar flyttat på sig. Eller så ville de helt enkelt inte, de är kanske också trötta på konstant lågtryck. Det började förresten regna.

På vägen hem lyssnade jag nästan färdigt på Rod Stewart som sjöng Bonnie Tylers It´s a heartache.
Hann inte lyssna på hela innan jag var hemma.

Slutsats:
-Abborrar liksom jag, gillar inte dåligt väder.
-En och annan abborre nappar ändå.
-Det är roligare att åka hem när man fått fisk än när man inte fått nåt alls.

Övrig info:
Från fint väder till sämre, annan vindriktning, 13 grader i luften.

söndag 22 augusti 2010

Nehe det gick inte stanna hemma..

..så jag var tvungen till att sticka ut en sväng på kvällen också.
Frågade barnen om de ville följa med, vilket de bestämt uttryckte att de inte alls ville. Sonens motivering var: "Vi åkte ju inte hem när jag ville förut!".
Hmm, hursomhelst vill han nog följa med en annan gång...säkert..

Fisketuren började ganska lugnt med ok väder. Ok väder för mig är när det iaf. inte regnar och det gjorde det inte..till en början. Efter en stunds pimplande kom då regnet och vinden. Min båt är ganska liten och vindkänslig och den envisades med att inte alls ligga i det området där jag ville den skulle vara. Min sysselsättning blev då att ro lite, pimpla lite för att återigen ro en stund. Roade mig ett tag med detta vilket resulterade i en liten abborre som sa hej och hejdå och ytterligare en del fiskkontakt..men de sa hejdå innan de hunnit säga hej.

När vinden blev för svår, för att det skulle vara roligt ankrade jag upp strax utanför en liten udde. Hade lite fiskkontakt där också men inget som ville visa sig ovanför vattenytan.

Besviken på vädret rodde jag till båtplatsen, plockade ihop grejjerna och gick till bilen.
När jag satte mig i bilen och skulle åka hem, fick jag känslan av att efter denna korta och inte så värst uppmuntrande fisketur (sa jag att jag satte favoritpirken i botten?.. )skulle man lika väl kunna råka ut för vilken hemsk olycka som helst.. som att till exempel backa på spöna som jag ställt vid bakluckan..nu hade jag ju redan lagt dem i bilen. Men den "känslan" fanns där.

På väg hem lyssnade jag på Erik Sade´s Manboy..som om det skulle vara mer uppmuntrande.
Måste bara tillägga att när jag åkte hem sprack det upp och blev fint kvällsväder..Bah..

Slutsats:
-I alla fall en abborre nappade trots det dåliga vädret.
-Kaffe är nästan ännu godare när det regnar.
-Sade är ingen höjdare.

Övrig info:
Mulet, ostabilt väder. Regnigt och blåsigt. 12 grader.

Fiskeintresset har vaknat igen

2 timmars båtpimpel
Väckte mina barn (6år, flicka, fiskesugen, enligt sig själv klarar allt med egenskapen morgontrött.. samt brorsan, 10 år, datakille, fiskeintresserad om det blir någon fisk och med egenskapen ännu mer morgontrött än syrran..) klockan sju på morgonen. Motvilligt gick de upp. En del föräldrar klagar på att de blir väckta av sina barn (grymt) tidigt på morgonen, vi har inte det problemet kan man säga...
Efter att mackorna var bredda, den varma chokladen varm, kaffet nybryggt och instoppad i termosen gick vi till bilen.

Det flög omkring små regndroppar i miniformat. Sonen klagade på att det regnade och ville stanna hemma, men elak far som man är, fick han självklart följa med.
Efter den långa bilturen, ungefär 3 minuter, var vi framme vid båtplatsen. Efter 5 minuter var vi i båten med packning och allt.

2 jiggspön/abborrspön fick följa med samt 3 pimpelspön-riggade och klara. Vi/jag rodde (hade en motor tidigare men den blev för gammal och avled sakta)  med jiggar på släp till en plats där vi fått några abborrar förut. Jag var mest intresserad av att se om det var ett ställe där borrarna höll till mest hela tiden eller om det bara var ren slump att vi fått några där tidigare.
Stendött på jiggarna. Dottern ville ha varm choklad. Sonen ville hem. Det regnade fortfarande, men vi kom i alla fall fram till "stället".

Med maggot på vertikalpirkarnas krokar släppde vi ner och det tog inte många minuter innan första borren var på på mitt spö (sonen muttrade något om att jag fick alla fiskar). Den fick simma tillbaks till sina kompisar nedanför oss. Strax därefter nafsade det på sonens pirk och en liten borre fick följa med upp, tillräckligt stor för att kunna ätas. Hans humör ändrades nu till det lite bättre.

Efter att ha fått åtta abborrar, fyra i matstorlek, ökade regnet och vi rodde hemmåt. samtliga ganska nöjda över den korta fisketuren.
Sonen, nöjd över att ha fått lika många fiskar som sin far.
Dottern, nöjd över att ha fått varm choklad och fått pilla med döda fiskar.
Jag, nöjd med att bara ha fått vara ute på sjön med mina barn.

Abborrarna som följde med hem slutade sina dagar i våra magar, tillsammans med stekt färskpotatis, sallad och remouladsås

Slutsats:
-Det finns abborrar där jag trodde.
-Morgontrötta barn följer gärna med om det finns varm choklad och fisken nappar.
-Jag vill fiska mer!

Övrig info:
Mulet, duggregn, 15grader i luften, svag vind.