Info om bloggen.

3/9
Snart dax att kolla om gäddorna i sjön är vakna.

lördag 28 augusti 2010

En stilla stunds..

kvällsfiske efter gädda.
När familjen skulle mystitta på film sent på eftermiddagen passade jag på att fly iväg! Brygde några koppar kaffe och gav mig av i rask takt till garaget. På några minuter var jag framme och efter ytterligare några minuter var jag vid båten. Sjön såg fin ut! Nu kunde inget stoppa mig från att dra lite gädda!

Nu hör till saken att jag aldrig fiskat efter gädda i den sjön så det blev en hel del vobblerbyten men mest försökte jag med mitt säkra kort efter smågäddor. En 11 cm moddad Zalt i papegoj färg.
Började med att fiska av en liten vassbit. Målet med fisket var absolut inte att dra monstergäddan Bertil eller något annat gigantiskt insjömonster, utan mer att få känna lite gäddkontakt eftersom det var ett tag sen.
Vid den vassbiten kände jag bara ett missat litet hugg. Ingen fisk fångad där men jag var ändå rätt nöjd att även gäddorna i den sjön uppskattade min lilla Zalt.

Efter vassen körde jag ut (ehh rodde..) en bit på det lite djupare vattnet. Passerade ganska nära ett ytligt grund där spöt böjde sig en liten snabb gång. Uppskattningsvis var det för djupt där för att vara botten så antagligen var det en firre där och naffsade lite försiktigt på en Nils mastervobbler. Innan jag hann nå spöt i spöhållaren var den försiktiga fisken borta. Vände båten efter ett tag, bytte drag till en lite mer djupgående noname vobbler i helt andra färger. Den vobblern hade lite ettrigare gång och jag hoppades på hugg där spöt böjde sig tidigare. Hoppas kan man ju alltid men så blev det inte. Helt dött.

Rodde till vassen som jag skrev om i förra dagboksinlägget. Vid vasskanten fram mot vassudden böjde sig spöt ordentligt. Jag tog snabbt tag i spöt och minsann var det inte en gädda! Den kändes som 3-3.5 kilos men när den visade sig var den betydligt mindre, tippar på 1.5. Men den var pigg och kämpade bra efter bästa förmåga. Den fick självklart simma tillbaks. Tog på papegojan.

Rundade vassudden och kom till viken som var inramad av vass. Jag tog några kast där men utan annat resultat än några växtsvansar efter draget. Hade inget mer ytgående med mig så jag rodde hemåt, stannade emellanåt och kastade lite men ingen fiskkontakt.

Det hade börjat skymma lite när jag kom till båtplatsen. Ganska nöjd, trots det inte blev så mycket, packade jag in mina saker i bilen. På väg hem skrålade allas våran Kicki Danielsson genom högtalarna. Hennes "Bra vibrationer" stämde ganska bra överens med det jag kände när jag fick gäddan.

Slutsats:
-Gäddor är fighters även om de inte är stora.
-Måste skaffa lite poppers.
-Hur sjutton kunde "Bra vibrationer" komma 1:a 1985!

Övrigt info:
Växlande molnighet, obefintlig vind, 9 grader i luften vid hemkomst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar