Info om bloggen.

3/9
Snart dax att kolla om gäddorna i sjön är vakna.

måndag 23 augusti 2010

Så kommer man hem från jobbet..

och har fiskeabstinens.
Inget annat än att kolla med familjen om det är ok att jag sticker ut en stund. Frugan tyckte det var ok om nån av barnen följde med. Det ville de inte. Funderar allvarligt på att  inte fråga dem igen, nästa gång får de minsann be om det...

Efter att ha kopplat på stora charmen var det ändå ok. Eller rättare sagt hon stod inte ut med att ha mig hemma när jag bara pratade om fiske och vilket fint väder det säkert var på sjön.

Vädret ja. Såg jättefint ut hemma, men väl ute på sjön rörde vattnet på sig rejält. Vågorna var inte jättestora men tillräckligt för jag skulle få ta i lite för att röra mig framåt. Har jag sagt jag vill ha en elmotor? Solen som var framme tidigare försvann ganska snabbt och mörka moln täckte snart sjön och mig. Inget regn än.

Testade lite jigg innan jag gick över till pimpel på mitt nyfunna abborrställe. Det var ganska dött. Det var ganska ordentligt dött ett bra tag sen kände jag lite naffsande men det var väldigt försiktigt. Envis som man är (ibland i alla fall) fortsatte jag. Efter ytterligare en lååång stund satt en liten borre. Inget regn än.

Naffsandet fortsatte med jämna mellanrum så jag provade lite olika pirkar, längre, kortare, lättare och tyngre.
Precis när jag satt på den större pirken, a la Bergman, högg det till. En ganska fin borre på 300 gram kom upp. Den till och med kämpade lite. (se bilden ovan) Inget regn än och vinden avtog en smula.

En stund senare kommer en till liten stackare upp sen kände jag att det räckte för kvällen. Det haglade inte mellan nappen precis. Kan bero på att vinden låg på från ett annat håll idag och att de flesta fiskar flyttat på sig. Eller så ville de helt enkelt inte, de är kanske också trötta på konstant lågtryck. Det började förresten regna.

På vägen hem lyssnade jag nästan färdigt på Rod Stewart som sjöng Bonnie Tylers It´s a heartache.
Hann inte lyssna på hela innan jag var hemma.

Slutsats:
-Abborrar liksom jag, gillar inte dåligt väder.
-En och annan abborre nappar ändå.
-Det är roligare att åka hem när man fått fisk än när man inte fått nåt alls.

Övrig info:
Från fint väder till sämre, annan vindriktning, 13 grader i luften.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar