Info om bloggen.

3/9
Snart dax att kolla om gäddorna i sjön är vakna.

söndag 29 augusti 2010

Ny lina på

gäddspöt "light".
Fixade iordning linan på min Ambassadeur och spolade på ny lina på mitt gäddspö "light". En Okuma rulle på ett gammalt 8 fotspö med ny Berkely fireline 0.20. Jag har allvarliga planer på att så småningom (förhoppningsvis nu till hösten) komma igång och testa jerkbait fiske. Eftersom det har varit så grymt populärt tidigare har jag bara vägrat. Men nu är det inte lika hysteriskt längre så då tänkte jag att det är kanske dags att testa.

Jag tänker inte gå och köpa helt nya saker, utan tänkte att om jag tar och byter upp lintjockleken på ambassadeuren så borde den nog funka att jerka lite med. Alltså behöver jag ett spö som jag kan använda. Måste kolla priser och sånt.

Bara tanken på fiskesaker..fick mig att sticka ut en sväng i dag också. Det var kanonfint på sjön, spegelblank och små skäggdoppingar dök omkring i vattnet. Fick mig nästan att tänka på delfiner..
Jag gjorde nästan samma runda som igår. Inte ett känn. Ändå betade jag noggrant av ställen som verkade lovande. Det var kallare i luften i dag, runt 8 grader. Undrar när gäddorna hajjar att hösten är här?

Jag hade precis börjat ro hem när spöt dallrade hetsigt. En fin liten abborre var första tanken, men den tanken slogs snart bort när jag såg den ynka pyttiga lilla gäddan. Tror jag lyckats fånga sjöns minsta vobblerfångade gädda. Den hade den extrema längden som en vanlig skollinjal, och den stackaren var mager också. Som tur var satt krokarna perfekt och var lätta att lossa..ville ju inte skada det lilla djuret.
Slapp i alla fall bli helt utan fångst.

Satte mig i bilen och körde hem och hann lyssna på nästan hela "Kom och håll om mig", Eva Dahlgren tror jag. Ska nog byta ut musiken på USB:et snart..är ju tragiskt..

Slutsats:
-Smågäddor kan kännas som abborrar.
-Större gäddor lyste med sin frånvaro.
-Jag glömde USB:et i bilen.

Övrig info:
8 grader i luften, vindstilla, växlande molninghet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar