Info om bloggen.

3/9
Snart dax att kolla om gäddorna i sjön är vakna.

söndag 22 augusti 2010

Fiskeintresset har vaknat igen

2 timmars båtpimpel
Väckte mina barn (6år, flicka, fiskesugen, enligt sig själv klarar allt med egenskapen morgontrött.. samt brorsan, 10 år, datakille, fiskeintresserad om det blir någon fisk och med egenskapen ännu mer morgontrött än syrran..) klockan sju på morgonen. Motvilligt gick de upp. En del föräldrar klagar på att de blir väckta av sina barn (grymt) tidigt på morgonen, vi har inte det problemet kan man säga...
Efter att mackorna var bredda, den varma chokladen varm, kaffet nybryggt och instoppad i termosen gick vi till bilen.

Det flög omkring små regndroppar i miniformat. Sonen klagade på att det regnade och ville stanna hemma, men elak far som man är, fick han självklart följa med.
Efter den långa bilturen, ungefär 3 minuter, var vi framme vid båtplatsen. Efter 5 minuter var vi i båten med packning och allt.

2 jiggspön/abborrspön fick följa med samt 3 pimpelspön-riggade och klara. Vi/jag rodde (hade en motor tidigare men den blev för gammal och avled sakta)  med jiggar på släp till en plats där vi fått några abborrar förut. Jag var mest intresserad av att se om det var ett ställe där borrarna höll till mest hela tiden eller om det bara var ren slump att vi fått några där tidigare.
Stendött på jiggarna. Dottern ville ha varm choklad. Sonen ville hem. Det regnade fortfarande, men vi kom i alla fall fram till "stället".

Med maggot på vertikalpirkarnas krokar släppde vi ner och det tog inte många minuter innan första borren var på på mitt spö (sonen muttrade något om att jag fick alla fiskar). Den fick simma tillbaks till sina kompisar nedanför oss. Strax därefter nafsade det på sonens pirk och en liten borre fick följa med upp, tillräckligt stor för att kunna ätas. Hans humör ändrades nu till det lite bättre.

Efter att ha fått åtta abborrar, fyra i matstorlek, ökade regnet och vi rodde hemmåt. samtliga ganska nöjda över den korta fisketuren.
Sonen, nöjd över att ha fått lika många fiskar som sin far.
Dottern, nöjd över att ha fått varm choklad och fått pilla med döda fiskar.
Jag, nöjd med att bara ha fått vara ute på sjön med mina barn.

Abborrarna som följde med hem slutade sina dagar i våra magar, tillsammans med stekt färskpotatis, sallad och remouladsås

Slutsats:
-Det finns abborrar där jag trodde.
-Morgontrötta barn följer gärna med om det finns varm choklad och fisken nappar.
-Jag vill fiska mer!

Övrig info:
Mulet, duggregn, 15grader i luften, svag vind.

/Cad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar